zaterdag 19 november 2016

Dichtersbankje | Pieter Nicolaas van Eyck

Foto: © Bert Bevers | Van Eycklei | Antwerpen


Uit de collectie Mellendijk (keuze dichter en gedicht): voorraad Mannen van Bevers: Pieter Nicolaas van Eyck>

Rust

'Geef mij eenmaal, het deert mij niet hoe kort,
De vrede van een hart dat niets meer schort.'

Zo bad ik, toen ik jong was, in mijn nood. -
Is, wat ik vroeg, iets anders dan de dood?

Maar ik wist het niet en, achter tred en lust,
Was 't ene, dat ik steeds begeerde, rust. -

Nu, wetend dat mijn hart het leven wil
Wordt de oude ontbering eindelijk in mij stil.

Wat mij zo smartelijk gescheiden scheen,
Onrust en rust, ik voel hen beide, in-één.

Dit is de vrede: een diep en helder licht
Doorglanst mijn zacht gepeins, mijn stil gedicht.

© P.N. van Eyck
Verzameld werk (1958)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten